KOGNitiivinen lyhytterapia
- Mielen valmennus

Kognitiivinen lyhytterapia 
Mielen muutosmatka

Ihmisen mieli ja sen terveys on tärkeää, kuten fyysinen terveyskin. 

Olen aina pitänyt mieltä mielenkiintoisena ja pohtinut ihmisen käytöstä pienestä asti. Aikuisiällä kiinnostuin opiskelemaan asiaa enemmän. Olen LCA psykologisen joustavuuden coach ja opiskelen parhaillaan kognitiivista lyhytterapiaa. 

Tarjoan kognitiivista lyhytterapiaa opiskelijatyönä. 
Kognitiivinen lyhytterapia on nimensä mukaisesti lyhyttä, 1-20 kertaa. Lyhytterapia sopii elämän muutos- ja kriisitilanteisiin ja siitä on tutkitusti hyötyä mm. ahdistuneisuuden, masennuksen, pelkotilojen ja esimerkiksi riippuvuuksien hoitoon. Lyhytterapia on apukeino uupumuksen sekä niin yksityiselämän kuin työhyvinvoinnin tueksi.
Lyhytterapia on keskusteluterapiaa, jossa käytetään myös erilaisia työskentelytekniikoita. Sukellamme asiakkaan elämäntilanteeseen juuri sen verran kuin tarpeellista, mutta hoidamme asiakkaan kokemaa terapiaan tulosyytä suhteellisen kohdennetusti.  Terapian tarkoitus on kehittää ja tukea asiakkaan elämäntilannetta, hyvinvointia, itsetuntemusta sekä suhtautumista itseensä ja ympäristöönsä. Työskentely sisältää tapaamiset sekä kotitehtäviä. Kognitiiviseen lyhytterapiaan tulee sitoutua mielellään vähintään neljän tapaamiskerran ajaksi. Haluan kuitenkin painottaa, että joskus jopa yksi kerta riittää avaamaan akuutin solmun elämässäsi. 

Hyödynnän lyhytterapiassa myös psykologisen joustavuuden valmennusta, joka pohjaa vahvasti hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT). HOT pohjautuu puolestaan vahvaan tutkimusnäyttöön ja on kognitiivisen terapian uusimman aallon suuntaus. 

HOT:in pohjalta työskennellään psykologisen joustavuuden osa-alueita:
– Arvot
– Hyväksyntä
– Myötätunto ja itsemyötätunto
– Kyky olla läsnä
– Mielen kontrollin heikentäminen
– Arvoille omistautuminen
– Havainnoiva minä

Kenelle kognitiivinen lyhytterapia sopii?

Sinulle, joka kaipaat tukea olipa elämäntilanteesi mikä tahansa. Olet ehkä uupunut, ahdistunut, masentunut, muutoksen äärellä ja/tai koet, että kaipaat keskustelutukea tilanteesi tueksi. Saatat kärsiä pelkotiloista tai kokea olevasi hukassa omassa elämässäsi. Saatat kokea, että työhyvinvointisi ei ole sitä mitä toivoisit sen olevan. Koet paineita vanhempana, puolisona tai ystävänä, ehkä ihmissuhteissasi on ongelmia. Ehkä olet uuden äärellä ja hämmästynyt. 
Lyhytterapiaan voi hakeutua matalalla kynnyksellä. Mikäli koemme, ettei lyhytterapia ole riittävä apu, ohjaan sinut eteenpäin psykoterapeutille/lääkärille/sopivalle ammattilaiselle.

Kognitiivinen lyhytterapia

Kognitiivinen lyhytterapia toteutetaan lähi- tai etäterapiana. Kesto voi olla 1-20 kertaa, yleisin kesto on keskimäärin 4 kertaa.
Aihe rajataan terapian keston mukaan, keskitymme suhteellisen kohdennetusti asiakkaan kokemaan ongelmaan.

 Lyhytterapia on luottamuksellista, henkilökohtaista ja tavoitteellista asiakkaan hyvinvoinnin tukemiseksi.
Lyhytterapia on myös ennaltaehkäisevää sekä kustannustehokasta, sillä usein käyntejä ei tarvita useita.

Huomaathan, että kognitiivinen lyhytterapia ei ole psykoterapiaa eikä se ole Kela-korvattavaa.

HINNASTO

Opiskelijatyönä -30%

1. kerta 60min
52,50€
(ovh 75€)

Jatkokerrat 45min
42€
(ovh 60€)

4. kerran terapiasarja
(sisältää 1x 60min ja 3x 45min)
189€
(ovh 270€)

*Opiskelija- ja tarjoushinnat voimassa toistaiseksi. Hyödynnän työssäni myös psykologisen joustavuuden valmentajuutta sekä hyväksymis- ja omistautumisterapiaa. Terapia- ja valmennuspalveluiden hinnat sisältävät alv 24%.